Vad är ett Webbinarium?

Webbinarium

I denna artikel ska vi gå igenom vad ett webbinarium är, varför och hur använder man sig av ett webbinarium. Vilka misstag ska du undvika när du håller dina egna digitala seminarium. Vi går även igenom vilka tjänster som finns att välja mellan för att hålla sitt egna webbinarium.

Vad är ett webbinarium?

Vad är ett webbinarium?

Ett webbinarium en plats där du kan föreläsa/tala framför din målgrupp eller dina anställda. Där kan dem ställa frågor och interagera/diskutera medans webbinariet pågår. 

Om man ska gå mer konkret in på exakt vad det är så kan man gå in på it-ord.idg Ordlista Ord och uttryck i it-branschen (https://it-ord.idg.se/ord/webbinarium/) Så är ett webbinarium ett seminarium, föredrag eller workshop som hålls på webben. 

På ett webbinarium finns möjligheten att verkligen synas och höras digitalt oavsett målet med webbinariet. Jag har bland annat sett att många föreläsare har börjat med digitala föreläsningar genom webbinarier. Digitala föreläsningar blir mer och mer populärt och används särskilt mycket nu när COVID-19 är ett aktivt virus.

Det här kan du göra med ditt webbinarium:

  • Föreläsa inför din målgrupp – Sälj dina biljetter eller ge ut dem gratis! Nu kan du föreläsa inför din målgrupp och göra det digitalt. Slipp resan att åka runt hela sverige och stick ut från dina konkurrenter där du kan erbjuda både live föreläsningar men även digitala föreläsningar.

  • Sälj dina tjänster – Du kan använda ditt webbinarium för att visa upp dina tjänster. Håll ditt egna webbinarium och presentera vad du har att erbjuda till inte bara en kund. Utan många potentiella kunder samtidigt.

  • Utbilda personer – Du kan ha digitala utbildningar till antingen din personal eller till din målgrupp. Här kan dem ställa frågor eller skriva i chatten medans du lär ut digitalt.

  • Annonsera ut till din kundbas – Samla deras mailadresser eller annonsera ut till din målgrupp via facebook annonsering. Att få trafik på dina webbinarium ger dig möjligheten att återkoppla till dina kunder. 

Varför ska man hålla sitt egna webbinarium?

Varför ska man hålla sitt egna webbinarium?

Nu kan du som föreläsare, företagare, utbildare och säljare välja att sticka ut från konkurrensen! Erbjud era föreläsningar, utbildningar eller säljmöten både på plats men också digitalt

Ett webbinarium är ett otroligt bra sätt för dig att anpassa dig digitalt på om du brukar prata inför människor. Nu kan du föreläsa inför din målgrupp utan att ens lämna din arbetsplats. Nu kan du som person visa upp dina varor eller tjänster till dina kunder när du sitter i Stockholm och din kund sitter i New York. 

Här är några andra anledningar varför du ska hålla ditt egna webbinarium:

  • Undvik att träffas under COVID-19 epidemin. Kunden kommer med större sannolikhet att boka in någon föreläsning eller något slags seminarium med dig om du gör det digitalt. 

  • Slipp krånglet med att åka mellan möte och möte. Nu kan du samla dina kunder på ett och samma ställe så du slipper åka till dem en i taget.

  • Utbilda din personal/ elever digitalt. Under COVID-19 så är det otroligt viktigt att jobba digitalt. Nu kan du välja att utbilda din personal eller att utbilda dina elever på ett effektivt sätt. 

  • Spara både dina kunders tid men också din egen. Sitt och njut på ditt kontor medans du pratar med kunden. Tidssparande är en stor fördel med att jobba digitalt.

  • Få e-mails och information om din målgrupp. Håller du ett webbinarium på vissa plattformar samlas informationen om vilka som har varit med och deltagit. 

Den informationen kan du använda för att återkoppla till kunden. Ibland kan du även annonsera till kunden om webbinariet är kopplad till din hemsida på ett eller annat sätt. (kommer gå mer in på detta under rubrik (Olika webbinarium tjänster)

Hur använder man sig av ett webbinarium?

 

Hur använder man sig av ett webbinarium?

Hur du ska använda ett webbinarium kan va olika från hur jag ska använda det men ett riktigt bra webbinarium har alltid en sak gemensamt. Det är att ge värde till kunden. Så fokusera på att hitta ditt kundvärde i webbinariet. 

Steg 1:

Först och främst ska du hitta något värde som webbinariet ger. En oskriven regel som bland annat stjärnsäljaren, entreprenören samt världs föreläsaren Mikael Arndt  har när det gäller föreläsningar eller webbinarium är att oavsett om kunden köper något under själva föreläsningen eller inte så ska kunden ha fått något sorts värde av att lyssna på Mikael Arndt. Ta med den strategin in i dina webbinarier.

Några viktiga punkter vid start av webbinarium:

  • Hitta värdet i webbinariet oavsett om kunden köper efter eller inte. Det ska alltid va värt för någon att se ditt webbinarium oavsett om du säljer något i det eller inte. Då kommer kunden känna sig välkommen tillbaka och vilja se mer av dig inför framtiden. 

  • Planera ett manus för vad du ska säga under webbinariet. Gör det så lätt för dig som möjligt när du håller dina webbinarium. Håll koll på vad som ska tas upp redan innan så blir webbinariet lättare för dig att klara av. 

  • Ge kunden möjlighet att ställa frågor och va aktiv i chatten. Använd dig av chattfunktioner i ditt webbinarium samt ge kunden möjlighet att ställa frågor. 

  • Ha minst en frågestund för dina besökare i webinaret. Låt kunderna ställa frågor och om du inte har möjligheten att svara på frågorna under webinaret så ha en frågestund efter. 

Skaffa en webbinarium tjänst

Steg 2:

Skaffa en webbinarium tjänst. Lär dig hur webbinarium tjänsten fungerar och schemalägg sedan dem dagarna som du ska hålla ditt webbinarium.

Nu är det dags för dig att starta ditt webbinarium!  Det är nu dags för dig att fronta på din hemsida och dina sociala medier att du äntligen ska påbörja dina digitala föreläsningar eller utbildningar osv. Kontakta dina kunder/din målgrupp om att du håller webbinarium och informera dem vad för typer av webinar som du kommer hålla. 

Allt handlar om att få in så många personer som möjligt vid starten och fortsätta med det inför framtiden.  En av våra stora tips är att innan du håller ditt webinar så bör du hålla det framför någon kollega eller en kompis! Be dem att vara så ärliga som möjligt. 

Sammanfattning av steg 2:

  • Hitta rätt tjänst för dig. Vill du hålla webinariet på din egen hemsida eller vill du ha den på externa hemsidor? Hur många webinarium har du tänkt dig att hålla?  Efter dem frågorna kan du göra research på rätt tjänst för dig.

  • Kontakta din målgrupp.  Uppdatera sociala medier och informera din målgrupp om dina webinarium

  • Fronta på din hemsida. Har du en hemsida som är säljande är det bara att lägga till en ny sida på hemsidan för webinarium. Samt bör du nämna på många sidor på hemsidan angående din nya tjänst. 

  • Håll ditt webinarium innan inför en bekant. Be dem att vara så ärlig som möjligt så live resultatet blir perfekt. 

Olika webbinarium tjänster

Olika webbinarium tjänster

Vilken tjänst passar dig bäst? Vill du föreläsa direkt på din egen hemsida? Vill du kunna föreläsa hur mycket du vill? Eller vill du göra det någon gång ibland? 

Det är många frågor du måste få svar på innan du bestämmer vilken tjänst som är rätt för dig. Zoom har sitt egna paket samt webinarJam där du kan föreläsa på en extern hemsida. Dem här tjänsterna funkar väldigt utmärkt!

Men vad jag personligen  använder mig av är en otroligt bra tjänst som gör så du kan föreläsa direkt på din egen hemsida. Den har gett mig bäst resultat då jag gillar att få all trafik till min egen hemsida om vilka som är på webinariet. Tack vare det kan jag samla all relevant data från mina webinarier som jag sedan kan använda till för att nå ut till kunder via annonsering. Sen känns det även lite bättre när allt är på sin EGEN hemsida enligt mig.

Viktiga punkter om webinarium tjänster:

  • Jämför tjänster efter dina behov. Hur ofta ska du hålla webbinarium? Varför gör du det och vad är målet med dem. Sen kan du jämföra mellan olika tjänster.

  • Kontakta dem företagen som är relevanta. Be om en rådgivning och gärna en genomgång av tjänsterna. Sedan kan du bestämma dig om det företaget är rätt för dig.

För att hjälpa dig på traven fram med ditt egna webbinarium erbjuder jag dig en kostnadsfri rådgivning om vilken tjänst som är rätt för dig! Jag har hjälpt andra med webinarium tjänster och jobbar själv med webbinarium som tjänst. 

Vill du kontakta mig kan du skriva till mig via min mail adress:

Sebastian@extendmarketing.se 

Vill du hålla ditt webbinarium på din egna hemsida kan du läsa mer här:

https://extendmarketing.se/webbinarium/

Hoppas att denna artikel har hjälp dig framåt till ditt nästa nästa steg inom den digitala världen! Jag heter Sebastian Nilsson Rundlöf och tack för att du läste denna artikel.

Lämna ett svar